Euro Soccers
Image default
Beauty en verzorging

Hoe kan anticonceptie uw huid beïnvloeden?

Dankzij mijn dermatoloog en een paar gloeilampjes ben ik erachter gekomen dat de hormonen in anticonceptie (voor alle vrouwen met een baarmoeder) behoorlijk grote gevolgen kunnen hebben voor de huid. Het is belangrijk om te weten dat je specifieke anticonceptie je anders kan beïnvloeden, maar als je de basis begrijpt, kun je beter de tekenen herkennen dat je iets aan je huid moet doen en ook manieren om het onder controle te houden zoals met korean skincare.

Vorig jaar bereikte de chaos van de pandemie eindelijk elk hoekje en stukje van mijn leven – zelfs mijn hormonale anticonceptie. Op een zondagochtend in maart zat ik, zoals elke vier weken, aan het loket van de apotheek om mijn pakje pillen voor die maand op te halen. Maar toen ik het pakje openmaakte, zat mijn gebruikelijke merk anticonceptie er niet in. In plaats daarvan kreeg ik een merkloze versie van mijn gebruikelijke medicatie. Hoe kon dit gebeuren? Was het veilig om in te nemen? Zou het problemen geven met mijn huid? Voordat je zulke paniekerige vragen gaat stellen en alles wat je wilt doen is terugschakelen, weet dan dat er eerst nog andere overwegingen zijn. In feite heeft anticonceptie invloed op je huid om een groot aantal redenen, zoals je snel zult ontdekken!

Onlangs ben ik van mijn oude pil overgestapt op mijn nieuwe pil. Mijn dokter vertelde me dat de nieuwe pil precies dezelfde pil was als de oude, alleen een generieke versie ervan. Dus ging ik door met mijn oude pil en ging ik verder met mijn leven. Ik begon wat veranderingen in mijn huid te ervaren; mijn wangen voelden wat steviger aan, maar ook erg hobbelig. Toen ik op een dag make-up opdeed, merkte ik dat er overal rode bultjes op mijn wangen zaten. Deze bultjes waren geen acne, het waren eigenlijk kleine puistjes die eruit zagen alsof ze door een naald waren geprikt en rode vlekken achterlieten. Ze waren ook niet klein, het waren vrij grote rode vlekken!

Ik schakelde over op een nieuw voorbehoedsmiddel en besefte al snel dat dit niet de oplossing voor mij was. Na overleg met mijn arts ben ik weer overgestapt – maar niet voordat ik een andere bijwerking van hormonale anticonceptie had ervaren: het kan huidproblemen veroorzaken. Om het maar ronduit te zeggen: Mijn huid was een ramp. Het was de eerste keer in mijn leven dat ik te kampen had met acne, en hoewel dat op zich een zegen was, was het frustrerend om een 21-jarige te zijn met wat aanvoelde als de huideloosheid van een middelbare scholier.

 

Gerelateerde artikelen

Het krijgen van een ooglidcorrectie

Gezichtsbehandeling in Bergen op Zoom nodig?

Massage in Hilversum voor een aangename massage