Cultureel zelfportret, zijn jouw leerlingen er klaar voor?Er is heel wat te doen over het cultureel zelfportret. In sommige scholen is het al helemaal in, in andere scholen is het nog vrij onbekend. Nochtans is het een zeer praktische, en vooral prettige, tool voor kinderen die met kunst en cultuur bezig zijn. Zowel de leerlingen zelf, als docenten en schoolhoofd én ook de ouders hebben er alle baat bij als hun kind een cultureel zelfportret heeft. Maar wat is er dan zo bijzonder aan dit zelfportret? Wat is het precies en hoe stel je het samen? We gaan er hier even dieper op in. Het zelfportret, de rode draad doorheen je cultuurbelevingEen cultureel zelfportret is een beeld van jezelf dat weergeeft hoever je staat in je cultuur- en kunstbeleving. Je kunt er al heel vroeg mee beginnen. Daarom wordt het in scholen vaak vanop jonge leeftijd opgemaakt. In hun zelfportret geven leerlingen weer wat ze in het verleden al hebben gedaan of beleefd op gebied van cultuur en kunst. Een tweede deel zegt wat ze op dit moment aan kunst en cultuur doen. Hoe vaak gaan ze naar theater, volgen ze dans- of muziekschool, creëren ze zelf kunst en gaan ze op internet op zoek naar culturele activiteiten bijvoorbeeld? Een derde luik is: wat wil ik nog graag doen als het gaat om kunst en cultuur? Je merkt dat dit zelfportret een momentopname is en dat dit van dag tot dag kan wijzigen. Hoe ziet een cultureel zelfportret eruit?Het kan op verschillende manieren opgebouwd zijn. Leerlingen beslissen zelf hoe ze dit doen. Het kan digitaal opgemaakt worden, met presentaties, foto’s en filmpjes. Het kan een verzamelmap worden of het kan een heuse vlog worden. Het belangrijkste is dat leerlingen dit zelfportret regelmatig updaten. Hebben ze bijvoorbeeld een Cultuurdag op basisschool gehad? Dan wordt deze uitgebreid beschreven in het cultureel zelfportret. Hun ervaringen en bevindingen worden genoteerd. Het cultureel zelfportret is voor docenten een enorme databank van wat er leeft bij de leerlingen. Je vindt er de domeinen waar veel of weinig vraag naar is, welke activiteiten ze willen doen en wat ze in de toekomst nog graag zouden doen. Help jij je leerlingen bij het opmaken van hun cultureel zelfportret? |
https://kleinkunstig.nl |
